Vid akutläge

Publicerad 2024-05-03

Avlopp

Om du får stopp i avloppet kontaktar du Novo 070-491 74 07 vardagar kl. 7 till 16 eller Securitas 010-470 51 05 under övrig tid. Det finns en toalett i garageplanet i anslutning till hiss nr 17 som kan nyttjas fram till att problemet blir avhjälpt. Bra att ha om man väntar med att larma till ordinarie arbetstid.

Utelåst

Det finns ingen huvudnyckel som går till alla lägenheter. Om du blir utelåst från din lägenhet kontaktar du låssmed. Ett annat alternativ är att man har en nyckel hos någon där man kan hämta den vid behov.

Vårt elektroniska låssystem har batteribackup för cirka en timme vid elavbrott. Om stoppet varar längre kommer ytterdörren att låsas upp manuellt. Om så inte har skett kontaktar du Novo 070-491 74 07 vardagar kl. 7 till 16 eller Securitas 010-470 51 05 under övrig tid. Om entrédörren inte går att öppna och det inte beror på elavbrott, ska du felanmäla på vanligt sätt och så länge använda dörren bredvid garageporten.

Hissar

Om problem uppstår med hissarna kontaktar du Thomas på Novo, som bedömer om han kan åtgärda problemet. Om inte, kontaktar Thomas företaget Kone som vi har serviceavtal med. Om hissen inte kommer när du väntar på den ska du undersöka om den har fastnat på något annat våningsplan, grus eller annat skräp kan hindra att dörren stängs. Om vi boende själva klarar problem som dessa sparar vi pengar åt föreningen och problemet löses snabbare. I hissarna finns möjlighet att ta direkt kontakt med Kone i de fall man sitter i en hiss som har fastnat.

Garageporten

Om garageporten inte öppnas finns det några enkla åtgärder man kan prova med. Se till att strömbrytaren på väggen till vänster om porten inifrån sett är i läge ”till”. Man kan också prova att trycka på knapp med pil uppåt på styrlådan till höger om strömbrytaren. Hjälper inget av detta ringer du Thomas på Novo 070-491 74 07 som avgör om han kan åtgärda problemet eller om han behöver kontakta företaget vi har serviceavtal med.